Google-Beta-1998

Webbtrender – en kort historik

Många trender hänger ihop med lanseringen av nya plattformar, tjänster och funktioner på dessa.

Internets början:
Man brukar säga att internet, world wide web, skapades 1983. Men det är mer ett teoretiskt årtal, längre fram 1993 kom en av de första webbläsarna Mosaic som köptes av Microsoft som vidareutvecklade plattformen och lanserade Internet Explorer 1995. 2002 använde över 90% av internetanvändarna Internet Explorer.

Runt 1995 använde på sin höjd 5-10 % av svenskarna internet. 2000 var siffran över 50 % och 2010 var över 90% i Sverige ute på webben.

Flera företag och plattformar har haft stor betydelse för webbtrender
Google grundades 1998 och man lanserade Google Adwords (numera Google Ads) 2000.
Linkedin startar 2003, Facebook lanseras 2004, Youtube öppnar 2005 och Instagram 2010.
När det gäller e-handel ser Paypal dagens ljus 1998 och Klarna 2005.
Bloggverktyget Wordpress första version kommer 2003 men först någonstans runt 2010 blir den dominerande också för vanliga webbplatser.
Blocket lanserades 1996 och samma år även Lunarstorm (hette fram till 2000 StajlPlejs) och fick ett stort genomslag med som mest 1,2 milj medlemmar tills den lades ner 2010.

Många webbtrender handlar om upplevelse och marknadsföring
Sökordsmarknadsföring och sökmotoroptimering etableras på allvar runt 2000 och de första åren är det mest djungelns lag med länkbyggen och inte alltid så seriösa leverantörer.

Inom webbdesignen har inledningsvis mycket handlat om modemuppkopplingar som begränsat omfattningen på sajterna. Från 2007 när Iphone såg dagens ljus har man börjat tänka mobilt och åtminstone sedan 2013 hör det till att webbplatsen funkar lika bra på mobila enheter.

Webbtrender på senare år
På senare år handlar det mycket upplevelse där bilder och video dominerar. Fokus är att nå målgruppen och få besökare att stanna på sajten och konvertera på önskvärt sätt, tex ta en kontakt eller lägga en order.

Tjänster och begrepp som Inbound Marketing, Hotjar och Hubspot har skapat nya möjligheter till marknadsföring och webbanalys. I de flesta företag är numera webbnärvaron och en stark webbstrategi en ledningsfråga som många gånger är avgörande för företagets framgång och överlevnad.

Några exempel sådär en 20 år gamla!
Nedan sex sajter som alla har runt 20 år på nacken.
1. Lunarstorm, från 2000. Lägger märke till texten: "Har du supit bort ditt lösenord? Vi fixar steken åt dig i ett nafs!"
2. Telia från 2002. Är väl den som ser mest corporate ut i detta läge, men men vill nog helst inte att besökarna ska behöva scrolla.
3. Netonnet 2001. Här det fortfarande bull-tv och navigeringen ligger i en iframe som hängde med så länge på denna sajt.
4. Microsoft från 1999, länge sedan, men ändå en mycket märklig webbdesign, borde de inte klarat bättre i det läget?
5. Google, från 2003 då Google.se kom, intressant att det hänt så lite designmässigt.
6. Blocket.se från 1999. Undantaget som bevisar regeln, det går att lyckas utan en stark webbdesign.

Webbtrender

Ambitionen med den här sajten är att beskriva, förklara och lyfta webbtrender som kan vara relevanta 2021. 

Trender kommer och går, men frågan är vilka trender du kan hoppa och vilka som kommer hjälpa dig framåt. 

Här ger vi svar, eller i vart fall förslag på webbtrender som hjälper dig lyckas!

Proudly designed with Oxygen, the world's best visual website design software