oktober 25, 2022

Webbtrender för 2023 - Vad kan vi förvänta?

Från rapporten Svenskarnas och Internet publicerad i oktober 2022 kan man se några trender, här en summering på några punkter vi tycker är extra värda att uppmärksamma när det gäller webbtrender för 2023.

Allmänna trender
Hela 94 procent använder internet i befolkningen och nästan alla dessa använder internet dagligen.
83% har använt någon form av vårdtjänst på internet.
Drygt 70% använder digital brevlåda.
90% av befolkningen har e-eligtimation och använder den.
Mer än hälften av befolkningen har rest med en digital biljett i mobilen.
Drygt 6 av 10 av befolkningen har betalat parkeringsavgift i en app.

Sociala medier fortsätter vara populärt

Men användningen av sociala medier ligger inför 2023 ganska så still. 84% av alla internetanvändare använder sociala medier likt för 2021.

Fördelningen ser på ett ungefär ut som att:

1. Youtube, 80% använder, 35% dagligen
2. Facebook, 75% använder, 55% dagligen
3. Instagram, drygt 60% använder 50% dagligen
4. Snapchat knappt 40% använder, drygt 20% dagligen
5. LinkedIn 25% använder, 5% dagligen
Flashback, Tiktok, Pinterest, Twitter osv ligger samtliga runt 20% av användarna.

Hälften av de som använder Facebook och Instagram lägger upp eget material på plattformen
6 av 10 barn på låg- och mellanstadiet har spelat Roblox under det senaste året.
98% av elever på högstadiet och gymnasiet använder sociala medier dagligen.

LinkedIn är plattformen för tjänstemän och professionellt

Närmare 6 av 10 tjänstemän har använt Linkedin under det senaste året.
Linkedins användare består nästan enbart av personer i åldern 18–65 år och det är framförallt personer födda från 60-talet till och med 90-talet, det vill säga i åldern 32–62 år.


Syns varumärken i Sociala medier?

Svaret är ja, drygt 4 av 10 internetanvändare följer varumärken eller företag i sociala medier.

90-talister är den generation där det är vanligast att följa varumärken eller företag, vilket 7 av 10 gör.

Det är även många, minst hälften, av personer födda från 70-talet till och med 00-talet som följer varumärken eller företag.

Instagram är den sociala medieplattform där flest följer varumärken eller företag, vilket 3 av 10 internetanvändare gör. Närmare 6 av 10 90-talister följer varumärken eller företag på Instagram. Andelen följare är däremot stor även bland personer födda på 80-talet och 00-talet, där drygt 4 av 10 följer varumärken eller företag på Instagram.

Några slutsatser för webbtrender inför 2023

Det är ingen tvekan att svenskarna älskar internet, med hela dess utbud av appar, webbplatser, sociala medier och även rena nyttofunktioner som vård, kollektivtrafik och Internet of Things. Fler trender på webben för 2023 får vi helt säkert återkomma om framöver.

Webbtrender 2020, 2021, 2022
Adcrea - Webbtrender i Borås