februari 8, 2022

Webbtrender inom webbdesign du inte får missa 2022

Webbtrender – Upplevelser genom design och rörelse. En trend lever ofta en längre tid och mycket av det som funnits på webben den senaste tiden kommer att fortsätta verka. Vissa trender förstärks och vissa får en ny karaktär. Webbens syfte blir mer och mer att ge användaren en upplevelse genom att låta design och rörelse vara de framträdande grundstenarna.

Snygg webbdesign som säljer är på något vis målet. I och med årets webbdesign trender hjälper vi dig att se till så att användarna stannar på just din webbplats och inte väljer att klicka sig vidare till en konkurrent, webbdesign som säljer helt enkelt! En avgörande faktor är den upplevelse du faktiskt ger dina användare genom en genomtänkt design.

Framträdande typografi - Skriv så det syns

Det är ingen nyhet att användare inte gillar att läsa stora och långa textstycken. Stora rubriker och textblock har länge varit populärt på hemsidor, men under 2020 tar typografi en ännu större del av designen av webben.

Med gigantiska textstorlekar och fetstilt typografi får texten på sidan det direkta fokuset när en besökare anländer på sidan, och design och andra element hamnar i skymundan. Det gör att designern har möjlighet att kommunicera ett budskap i text på ett snabbt och effektivt sätt.

Minimalistisk navigation - Men ändå så man hittar fram

En annan trend under 2020 är minimalistisk navigation. Idag är största andelen av allt internetanvändande via mobiltelefoner och vi är därmed vana vid minimalistisk och effektiv navigation som verkar på de mindre enheterna. Denna typ av navigation implementeras nu även på stora skärmar. Syftet är att användaren faktiskt ska agera, istället för att fundera på hur den ska hitta på sidan – ett fenomen som kan dyka upp med stora och omfattande menyer.

Flytande layouter - skapar dynamik och rörelse

När det kommer till layouten på årets hemsidor går designen ifrån föregående trender, där bilder och design tog upp hela skärmens yta. Asymmetri är bristen av symmetri eller av jämnvikt mellan olika delar av din design. Genom åren har många webbplatser skapats på vad som kallas för en grid-layout. Layouten består av white space och olika block som flyter omkring. Med denna typ av layout kan designern strukturera elementen och prioritera de som ska stå i fokus.

Flat design - Mobile first

Flat eller platt design är ett minimalistiskt designtänk som använder tomrum och enkelhet tillsammans med ljusa färger för att skapa tvådimensionell design. Som vi tidigare nämnde så använder användaren mobilen allt mer samt att hastigheten för hemsidan att ladda blir allt mer viktigt, så då sätter det krav på en mer minimalistisk och platt design som inte innehåller lika många element, bilder och animationer som tar tid att ladda samt inte får plats i mobilformatet. Det ställer allt mer krav på enkla och tydliga budskap som går snabbt att ta in och ger webbsidan snabb effekt.

Dark mode - Så du kan välja bakgrund

Mörkt läge och mörka teman är en växande trend inom webbdesign och håller i sig från förra året. Operativsystem och program anpassas allt mer efter att kunna visas i ”mörkt läge” och det spår vi kommer påverka även webbdesignen framgent. Något som kan ge fördelar så som:

Dark Mode är en trend inom design som vi sett ökat kraftigt. Det innebär att man kan välja att se en mörk bakgrund eller en ljus bakgrund på sin skärm. De som jobbar med design menar att saker är enklare att nå ut med i en mörk bakgrund. Om besökaren använder din webbplats från en bärbar enhet kan det hjälpa till att spara på batteriet.

Parallaxeffekter - För en dynamisk upplevelse

Parallax är en snygg designeffekt som får bakgrundsbilden att röra sig lite långsammare än resten av innehållet på hemsidan, detta blir allt mer populärt och är en trend som är här för att stanna. Låt det dock inte ta bort fokuset från innehållet på er hemsida.

Övertoningar (gradienter)

Övertoningar och gradienter fortsätter att vara en trend från föregående år. När vi pratar om övertoningar i webbdesign så beskriver detta hur en färg nyanseras eller skiftar från en till en annan. Dessa skiftningar skapar ett djup, såväl som iögonfallande bakgrunder, som kan lyfta ditt innehåll eller ge textur till illustrationer. 

Så vad kan man tänka om webbdesign nu 2022?

Kanske inget nytt som helt förändrar det som varit senaste åren, men ändå finns det skäl att se över layout och design i synnerhet om det som nu ligger ute hängt med några år. Om inte annat för att ska känslan av något nytt, en förändring och framåtanda.

Med den stora ökningen av digitala strategier och företag som driver och utvecklar sin verksamhet på webben kommer det att vara stor konkurrens om att synas och sticka ut. Så siktet behöver ställas högt för att få just ditt företag att sticka ut och ge dina användare en upplevelse som får dem att vilja komma tillbaka – om och om igen.

Webbtrender 2020, 2021, 2022
Adcrea - Webbtrender i Borås