Webbtrender från Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet, trender man kan tänka för 2022!
Varje år släpper Internetstiftelsen Svenskarna och internet; en rapport över svenskarnas internetvanor och hur vi följer samhällets digitalisering. 2021 års upplaga är nog den mest omfattande någonsin, och sammanfattar vår användning av internet på digra 370 sidor. Nedan några axplock av innehållet.
Några noteringar man kan vilja ta med sig för 2022
Att 9 av 10 av alla svenskar är på nätet varje dag.
Över hälften av internetanvändarna ser på instruktionsfilmer via YouTube. De yngre gruppen streamar underhållning, medan de äldre använder YouTube för att lyssna på musik.
Var femte pensionär använder inte internet år 2021.
Drygt 9 av 10 använder en smartmobil (smartphone) regelbundet, 8 av 10 en dator och knappt 4 av 10 en surfplatta.
4 av 10 känner stor oro för att storföretag som Google och Facebook samlar in och
använder deras personliga digitala data. 8 av 10 känner viss oro för detta.
E-handeln är fortsatt en stark webbtrend 2022
9 av 10 e-handlar år 2021 och nära hälften använder mobilt Bank-id varje dag. Nära 2 av 3 pensionärer e-handlar år 2021.
Fortsatt så många som hälften av internetanvändarna känner sig osäkra eller otrygga vid steget för betalning, det kan man ju tycka är mycket märkligt på 2020-talet. Det som skapar osäkerhet hos de flesta vid betalning på nätet är att behöva lämna ut konto- och kortuppgifter.
Det innebär ju också en flaskhals inför det faktum att man vill ha en så friktionsfri kundresa som möjligt i sin e-handel.
För sociala medier kan man lägga märke till
95% av Sveriges internetanvändare har använt sociala medier under 2021.
8 av 10 har använt Youtube det senaste året.
7 av 10 har använt Facebook det senaste året.
Nära 2 av 3 har använt Instagram det senaste året.
Nästan 4 av 10 har använt Snapchat det senaste året.
2 av 10 har använt Tiktok det senaste året.
2 av 10 har använt Twitter det senaste året.
Drygt 2 av 10 har använt Pinterest det senaste året.
Nära 4 av 10 av de som arbetar har använt Linkedin det senaste året.
En viktig insikt är att yngre personer inte är lika intresserade av Facebook, men 90-talister och äldre är starka på Facebook. Omvänt finns inte 90-talister och äldre i lika hög utsträckning på Snapchat och Tiktok. Sju av tio skolbarn följer någon typ av influencer på sociala medier.
På Linkedin finns företrädesvis de som har arbetat hemifrån, tjänstemän, högskoleutbildade, de i höginkomsthushåll och de i storstäder. Det är nog därför många anser att Linkedin är en bra plattform om man vill nå ut professionellt i ett yrkesnätverk.
Slutsatser kring rapporten Svenskarna och Internet 2021
Kanske den enklaste slutsatsen är att Internet utgör en oerhörd påverkan i våra liv. Att finnas där med en stark webbnärvaro är uppenbart det logiska för alla som vill nå ut. Men exakt hur just du ska nå ut och i vilka kanaler din målgrupp finns är inte självklart, studera rapporten i detalj och låt den påverka er webbstrategi för 2022.