När det gäller trender så vill man ju få en känsla av aktualitet, trender just nu! Men sanningen att säga har en hel del webbtrender kommit för några år sedan och de fortsätter vara lika heta.
Kanske är detta också ett uttryck för att man inte alltid måste fråga efter det senaste, ibland räcker det att fråga vad som visat sig funka på senare år. Eftersom vårt eget kundfokus är mindre och medelstora företag, så ligger också trendspaningen inom det området.
Några webbtrender som kommit för att stanna åtminstone för några år
Exempel på detta är ett helt paket trender som såg dagens ljus med responsiv webbdesign med fokus på upplevelse i mobila enheter. Detta är trender som kom i perioden 2013-2015 och som verkar kunna hålla väl för bi både 2020, 2021, 2022 och vidare framåt.
1. Avskalad minimalistisk design har varit etablerat åtminstone sedan 2015
Designtrenderna kretsar kring begrepp som Mobile first, flatdesign och inte så mycket inramat.
De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den.
2. Upplevelse med ett starkt visuellt innehåll är det som lyfter
Mer och mer ser man 3d, Video, mycket färg och symboler. Använd eget bildmaterial, stockfotos med perfekta människor i kavaj har aldrig funkat för att lyfta ett varumärke och gör inte det 2019 heller! Några detaljer som ändå lyfter är tex videobackground, micro-animations och parallaxeffekter om de används med måtta. Fokus ligger på UX med enkel navigation och snabba svarstider helst runt 2-3 sekunder.
3. SEO & Innehållsmarknadsföring är starkare än nånsin förr
Innehållsmarknadsföring har varit en pågående trend under några år, det som nu händer är att man inte bara kan pumpa ut innehåll och tro att det räcker. Knyt ditt varumärke till värderingar du står för! Kommunicera dessa värderingar! Visa att du tar ställning! Kvaliteten måste lyftas, främst genom svaret på frågorna, Var? Hur? Och för Vem?
4. Håll sajten uppdaterad med bra nyheter
Det är minst 10 år sedan man gjorde sajten och sedan lämnade den utan fortsatt arbete och utveckling. Nyhetsinlägget kan t.ex. handla om kommande produktlanseringar, aktuella mässor eller något annat som hjälper besökarna att få en ökad insikt och förtroende för er verksamhet.
5. Jobba efter en Webbstrategi / Digital strategi?
Förr om åren var det bara större verksamheter som jobbade mer strategiskt, numer hör det också hemma bland mindre verksamheter. Gör en revision vad som åstadkommits hittills under året och uppdatera budget och beslutade åtgärder så ni på helårsbasis når uppsatta mål. Kanske finns saker i pipen som enkelt kan gå i mål om det prioriteras.
6. Sist men inte minst, sociala medier är många gånger avgörande för en lyckad webbnärvaro.
När det kommer till sociala medier är utgångspunkten att fråga var målgruppen finns och sedan jobba med publiceringar och aktiviteter i den eller de kanalerna. Här kan en utmaning vara att hålla en enhetlig linje i det man gör i stil med företagets grafiska profil
Så hur länge kommer dessa punkter gälla
Det är ju bekant få kristallkulor som visat sig funka i verkligheten, men det torde vara riskfritt att hävda att dessa punkter åtminstone är gällande för webbprojekt som nu startar upp. Livslängden fär en webbplats varierar ju, men gör man det rätt så kan det sedan fortsätta utvecklas 3-5 år för de flesta verksamheter innan man behöver fundera på att gör nytt från grunden.
Så med andra ord borde ovan punkter vara starka trender åtminstone 5 år framöver.